Amazon FBA – częste pytania i odpowiedzi

Dość często osoby zainteresowane sprzedażą na Amazon pytają mnie o Amazon FBA. Dlatego przygotowałem kilka najczęstszych pytań i odpowiedzi.

1. Co to jest Amazon FBA?

FBA to skrót od Fulfillment by Amazon, czyli w dosłownym tłumaczeniu Realizacja przez Amazon. Jest to model magazynowania i obsługi zamówień, który polega na tym, że to Amazon magazynuje towar, realizuje zamówienia, czyli wysyła je do klientów, oraz obsługuje zwroty towaru od klientów. 

2. Czy polska firma może sprzedawać na Amazon używając FBA?

Tak, polska firma może korzystać z FBA. Jednak musi posiadać numer VAT przynajmniej w jednym z krajów, który posiada swoją wersję Amazon, czyli w Wielkiej Brytanii, we Francji, w Hiszpanii, w Niemczech lub we Włoszech.

Zazwyczaj ze względu na koszty najlepiej jest magazynować towar w Niemczech lub w Wielkiej Brytanii.

3. Czy jeśli Amazon posiada magazyny w Polsce, to można wysłać tam towar?

Na chwilę obecną nie ma możliwości wyboru, aby towar był magazynowany tylko w Polsce.

Jest opcja magazynowania w Niemczech i krajach europy wschodniej: w Polsce i w Czechach, ale bez precyzowania gdzie dokładnie. Dokładne miejsce przechowywania spośród tych trzech krajów: Czechy, Niemcy i Polska jest wybierane już przez Amazon.

Czyli wybierając opcję przechowywania towaru w krajach XX nie decydujemy w którymz nich dokładnie będzie magazynowany nasz towar. W związku z tym nie możemy zdecydować, że towar ma być magazynowany tylko w Polsce. Być może trafi do Polski, a być może do Czech, lub do Niemiec.

4. Z czym się wiąże magazynowanie towaru w krajach europy wschodniej?

Zgodnie z tym co zawiera punkt 2., towar może być magazynowany w jednym z 3 krajów: w Czechach, w Niemczech, lub w Polsce. Dlatego aby móc korzystać z tej opcji polska firma musi zarejestrować się także do VATu w Niemczech i w Czechach.

5. Czy magazynowanie w Amazon jest drogie?

Opłaty za przechowywanie towaru w magazynach Amazon nie są stałe, ponieważ dochodzą dopłaty za długoterminowe przechowywanie towaru w magazynach FBA. Początkowo miesięczna opłata za magazynowanie towaru wynosi:

  • 26 Euro za m^3 w okresie od stycznia do września
  • 36 Euro za m^3 od października do grudnia.

To koszt dla de, es, fr i it.

Dla Amazon.co.uk koszt jest bardzo podobny, jednak liczony jest w Funtach Brytyjskich za stopę sześcienną (28,31 litrów – 0,02831 m^3):

  • £0.65 od stycznia do września
  • £0.91 od października do grudnia.

Można sprawdzić czy koszty się różnią pomiędzy Amazon de, es, fr i it, a co.uk.

1000/28,31=35,32 – tyle stóp sześciennych jest w metrze sześciennym.

35,32*£0,65=£ 22,958 za metr sześcienny, czyli przy kursie GBP/EUR wynoszącym 1,11 wychodzi:

22,958*1,11=25,55 EUR za metr sześcienny. Jest to więc praktycznie ten sam koszt, a różnice mogą wynikać z aktualnego kursu walut lub z metody obliczania.

Dwa razy w roku Amazon robi rewizję magazynów, ma to miejsce to w lutym i w sierpniu. Dla produktów, które w dniu takiej rewizji są dłużej niż 6 miesięcy na magazynie opłata za magazynowanie w Amazon wyniesie dodatkowo 500 Euro/ 441.25 GBP za metr sześcienny. Jeśli towar w dniu rewizji magazynu jest już dłużej niż rok, to dopłata za kubik/metr sześcienny wynosi 1000 Euro/882.50 GBP.

To już dość spora kwota. Jednak jeśli towar nie będzie dłużej niż 6 miesięcy na dzień, w którym Amazon podlicza towar na magazynie, to przechowywanie jest bardzo tanie i opłacalne.

* Wszystkie podane w tekście koszty są aktualne na grudzień 2018. Jeśli chcesz poznać aktualne koszty wejdź bezpośrednio na stronę Amazon.

6. Czy można odesłać towar z magazynów Amazon FBA do swojej firmy?

Tak, jak najbardziej. Można utworzyć także reguły i towar, który np. jest już jakąś ilość czasu na magazynie FBA zostanie automatycznie odesłany. Czyli Amazon bez potrzeby ręcznego zlecania zamówienia zwrotnego: FBA Removal Order / Remissionsauftrag, odeśle nam towar, do którego mógłby doliczyć opłaty za długoterminowe przechowywanie. Zapobiega to opłatom z punktu 4.

7. Czy muszę posiadać numer VAT w każdym kraju, który posiada swoja wersję Amazon, aby móc tam sprzedawać towar magazynowany w Niemczech?

Nie, nie ma takiej konieczności.

Amazon oferuje możliwość magazynowania towaru w jednym kraju, np. w Niemczech, lub w Anglii i wysyłania go do klientów z amazon.fr, amazon.es, amazon.it.

Wysyłka odbywa się wtedy bezpośrednio z magazynu w Niemczech do klienta z Hiszpanii.

8. Co to jest Pan-Eurpean FBA?

W punkcie 6. opisałem sposób w jaki Amazon działa, kiedy magazynujemy towar w jednym tylko kraju i z tego kraju odbywa się wysyłka i taki rodzaj FBA to European Fulfillment Network (EFN).

Jednak dla sprzedawców chcących w pełni wykorzystać możliwości jakie daje FBA, Amazon przygotował bardziej zaawansowany model, który nazywa się Pan-Euroepan FBA.

Czyli towar, który sprzedawca wysyła np. do Niemiec jest relokowany do centrów logistycznych Amazon w pozostałych, w zależności od tego, gdzie znajduje się klient.

Odbywa się to na dwa sposoby.

  • Załóżmy, że towar wysłany do magazynu FBA w Niemczech sprzedany został na amazon.es klientowi z Hiszpanii. Po sprzedaży Amazon nie wysyła bezpośrednio z Niemiec firmą np. DHL do Hiszpanii towaru sprzedanego na amazon.es, ale swoim transportem relokuje towar w centrum logistycznym w Hiszpanii i następnie stamtąd towar jest wysyłany lokalnym kurierem. Co to daje? Przede wszystkim koszt dostawy towaru zamiast np. 7 Euro wynosi tylko 4 Euro. Ponadto czas dostawy jest często o jeden dzień krótszy, bo zamiast 3 dni wynosi 2 dni. Niższe koszty wynikają z braku opłat transgranicznych za transport, które Amazon musiałby zapłacić firmie kurierskiej, gdyby wysyłka do klienta odbywała się bezpośrednio z Niemiec do Hiszpanii.
  • Amazon widząc, że dany towar sprzedaje się tylko na jednym rynku, lub na jednym rynku dużo lepiej niż na pozostałych, może część produktów przetransportować do magazynu właściwego dla tego rynku. Czyli jakaś ilość produktu np. 30% z 300 sztuk, który początkowo był magazynowany w Niemczech, ale bardzo dobrze sprzedaje się we Włoszech, zostanie przetransportowany do magazynu Amazon we Włoszech środkami transportu należącymi do Amazon. Dzięki temu po sprzedaży na amazon.it będzie jeszcze szybciej dostarczany do klientów we Włoszech lokalnym kurierem.

9. Czy Amazon FBA opłaca się?

W większości przypadków jak najbardziej opłaca się ze względu na niskie koszty dostawy i brak potrzeby posiadania własnego personelu do obsługi zamówień. Opłacalność jest widoczna szczególnie jeśli sprzedawca nie przekracza terminu 6 miesięcy i nie kwalifikuje się do opłaty za długoterminowe magazynowanie. Jednak często nawet długoterminowe przechowywanie towaru może być bardziej opłacalne niż wynajem magazynu i utrzymanie pracowników.

10. Jakie są najważniejsze korzyści wynikające ze sprzedaży w modelu FBA.

  • niższe koszty dostawy do klientów
  • zdecydowanie większe zainteresowanie klientów produktem, który jest wysyłany przez Amazon – klient widzi, że wysyłkę danego towaru realizuje Amazon, co jest synonimem szybkiej i bezproblemowej dostawy
  • logowanie oferty znaczkiem Amazon Prime jak i ich udział w tym programie, co zwiększa atrakcyjność produktu (podobnie jak wyżej)
  • większe szanse na wygranie Buy Box – produkt z szybką wysyłką i zazwyczaj niższą ceną uzyskana dzięki oszczędności na kosztach dostawy, jak i samym faktem, że wysyłkę realizuje Amazon, ma dużo większe szanse na wygranie Buy Box
  • brak ryzyka związanego z nieterminowymi wysyłkami towaru, zagubionymi przesyłkami w transporcie itd.; Amazon bierze na siebie odpowiedzialność za wszystko związane z dostawą towaru do klienta; sprzedawca unika negatywnych komentarzy, oraz reklamacji A-to-Z z tym związanych
  • FBA poza jednorazowym wysłaniem towaru do Amazon zwalnia sprzedawcę z konieczności codziennego pakowania i wysyłania towaru do klientów
  • FBA zwalnia także z obowiązku obsługiwania zwrotów od klientów, zwracania pieniędzy itd.

11. Czy Amazon FBA jest dla każdego?

Nie w każdym przypadku FBA jest najlepszym rozwiązaniem. Kiedy sprzedawany towar jest w niewielkich ilościach, a sprzedawca chce mieć pełną kontrolę nad magazynem i nie chce ograniczać się do jednego marketplace’u, to FBA nie jest korzystnym modelem. O ile FBA pozwala na wysyłanie towaru do dowolnych klientów, nie tylko tych z Amazon ale także tych z eBay, czy nawet z Allegro, to jednak jeśli sprzedajemy do Polski, to koszty takiej wysyłki będą dużo większe niż jeśli towar byłby wysyłany bezpośrednio z magazynu sprzedawcy w Polsce. Niestety FBA w przypadku sprzedaży do klientów spoza Amazon nie obsługuje zwrotów od takich klientów i należy posiadać swoje adresy do zwrotów.

Jeśli sprzedawca chce skupić się na klientach z Amazon, to FBA jest wręcz idealnym modelem. Jeśli jednak Amazon to tylko jeden z wielu marketplace’ów, a sprzedawca nie może przeznaczyć towaru tylko do Amazon, to lepiej zostać przy modelu FBM. FBM to skrót od Fulfillment by Merchant, czyli Realizacja przez Sprzedawcę. Jest to nic innego niż najpopularniejszy model prowadzenia biznesu internetowego, czyli takiego w którym sprzedawca realizuje zamówienia od początku do końca.